Even voorstellen… 

Ik ben Tom Hendriks en zal een toelichting geven hoe ik, als operationeel medewerker, een verkeersmeting met wegkantradars uitvoer en wat er allemaal bij komt kijken om de meetapparatuur op een nauwkeurige wijze te installeren zodat deze op een betrouwbare wijze kan functioneren. 

Een juiste voorbereiding is het halve werk 

Ten eerste is het van belang dat de accu(‘s) volledig zijn opgeladen. Voordat het apparaat wordt geïnstalleerd is het belangrijk om een geschikt(e) lantaarnpaal/ verkeersbord te vinden waar de wegkantrander aan gekoppeld kan worden. Deze locatie wordt afgestemd naar de wens van de opdrachtgever. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden ter plaatse maar ook met zaken als rechtstanden, heuvels en stremmingen (door bijvoorbeeld zijwegen, opritten, geparkeerde voertuigen). Dit alles ten behoeve van een nauwkeurige meting en noodzakelijk om de wegkantradar op een stabiele wijze te kunnen laten functioneren.  

Veiligheidsprotocol staat hoog in het vaandel 

Bij de installatie ter plaatse dient mijn persoonlijke (werk)veiligheid in orde te zijn. Om deze veiligheid te waarborgen zijn de volgende handelingen noodzakelijk:

  • het parkeren van mijn auto op een veilige plek;
  • het dragen van een veiligheidshesje zodra ik uit de auto stap;
  • het uitzetten van afzetpionnen op een ruime afstand van elkaar;
  • het zo stabiel mogelijk plaatsen van de telescopische ladder.

De montage van de wegkantradar 

De wegkantradar wordt vervolgens door middel van slangenklemmen gemonteerd in een hoek van 45 graden en op een hoogte van tenminste 2,5 meter. Deze wordt ter beveiliging na installatie voorzien van enkele veiligheidssloten.  

Nauwkeurigheid bepalen voor representatief en betrouwbaar verkeersonderzoek 

Met een meetlint wordt de hoogte tot aan het radarkastje exact bepaald. Ook moet de afstand van de paal tot aan het midden van beide rijrichtingen afzonderlijk worden vastgesteld. Deze gegevens worden ingegeven in de app en daaropvolgend wordt een uitkomst geresulteerd. Deze bepaalt de juiste hellingshoek van de radar ten opzichte van de wegas welke wordt ingesteld door een analoge hoekmeter. Vervolgens kan er een representatief en betrouwbaar verkeersonderzoek worden uitgevoerd voor de periode van twee weken of meer. Afhankelijk van de lengte van de meetperiode zal er tussentijds één of meerdere accuwissels plaatsvinden. Zo wordt de meetperiode optimaal en ononderbroken afgerond.

Grenspaal12 beschikt over diverse meettoestellen waarmee verkeersintensiteit, snelheid, classificatie en herkomst/bestemming per rijrichting kan worden gemeten. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden? Aarzel niet om ons te benaderen via info@gp12.nl . 

Tom-Beheer

Author Tom-Beheer

More posts by Tom-Beheer