Verkeerskundig ontwerp

Grenspaal12 heeft veel expertise op het gebied van verkeerskundig ontwerp, advisering over de beste verkeerskundige oplossingen en het afwegen van verschillende varianten. Het ontwerpen van wegen en kruispunten wordt steeds complexer door de integrale aanpak van projecten en de belangen van diverse betrokkenen. De belangen van ondernemers en bewoners verschillen vaak van die van een wegbeheerder, waardoor het creëren van draagvlak een belangrijke uitdaging vormt.

Wij ondersteunen zowel wegbeheerders als private partijen bij het ontwikkelen van verkeerskundige oplossingen. We streven naar integraliteit, met een voortdurende wisselwerking tussen enerzijds het beleid en anderzijds de wensen en input van direct betrokkenen. Het is essentieel om deze input evenwichtig te verwerken in een gedragen verkeerskundig ontwerp, waarbij ontwerpkeuzes helder en duidelijk gemotiveerd moeten worden.

Onze aanpak

Onze aanpak borduurt verder op de richtlijnen van het Agentschap Wegen en Verkeer. Het Belgische wegennet is opgebouwd volgens het principe van functionele netwerkopbouw. Hierbij zijn er twee hoofdfuncties voor wegen: stromen en verblijven. Deze structuur van het wegennet en het wegontwerp hebben een grote invloed op de verkeersveiligheid: enerzijds doordat ze bepaalde conflicten onmogelijk of onwaarschijnlijk maken (bijvoorbeeld fysieke rijrichtingscheiding, gescheiden fietspaden, obstakelvrije bermen), anderzijds doordat ze richting geven aan het gewenste verkeersgedrag (herkenbaarheid, voorspelbaarheid).

België kent vier wegcategorieën:

  • Hoofdwegen
  • Primaire wegen
  • Secundaire wegen
  • Lokale wegen

Deze wegcategorieën hebben elk hun eigen ontwerpprincipes, zowel voor de wegvakken als voor de kruispunten. De richtlijnen voor een optimaal wegontwerp (balans tussen bereikbaarheid, veiligheid en milieu) worden gepubliceerd door het Vlaams Gewest. Deze richtlijnen zijn niet bindend. Het is uiteindelijk de wegbeheerder die bepaalt hoe een weg eruitziet.

Driehoek Functie – Vorm – Gebruik

Het wegontwerp is in principe gebaseerd op de driehoek Functie – Vorm – Gebruik. Deze driehoek wordt ook door ontwerpers buiten het verkeersdomein gehanteerd en houdt in dat de functie of het doel van de vormgeving tot uiting moet komen in het ontwerp en de weginrichting. Bovendien moet de vormgeving van de weg of het kruispunt leiden tot het beoogde en gewenste gedrag en gebruik.

Neem contact met ons op als u een verkeerskundige oplossing wenst voor uw verkeerskundig knelpunt.

Meer informatie?

Contact opnemen